2 martie 2012

Cum sa faci poze -in 500 cuvinte-

    Pui mana pe un aparat de fotografiat, il deschizi/armezi si apesi butonul cu pricina. Pare simplu. Asa si este odata ce acumulezi o parte din cunostintele tehnice ale fotografiei si iti creezi sau iti folosesti deja existenta latura creativa, artistica. Spre exemplu, incepi prin a cunoaste ce inseamna o diafragma, un timp de expunere, o viteza a filmului sau iso, balans de alb, masurarea expunerii, hiperfocala, blituri, declansatoarea high-speed, octoboxuri, halogene si multe alte elemente ce formeaza arborele fotografiei. Ca sa te joci cu tehnica, inveti apoi reguli de compozitie, rolul liniilor, caracteristicile luminilor in fotografie, de ce alb negru sau de ce color si multe altele. Ai tot acest amalgam, dar lipseste ceva… ai nevoie de respect pentru subiecti, de comunicare, de a-i lasa sa se simta in mediul lor natural, pentru a nu creea o fotografie de hi5 sau paparazzi :).
     Subiectele pot fi multiple. Echipamentele sunt multiple si sunt dedicate pentru anumite tipuri de fotografie. Desi, asta nu inseamna ca daca ai avea un 300mm 2.8 IS II, sau versiunea I ca-i cu 100 mil. mai ieftin, nu poti face un portret. Ar trebui insa sa-ti cumperi si un walkie talkie pentru tine si model, sa lasi usa deschisa la studio, sa poti intra cu focala multiplicata de 1,6x de la 1100D, ca sa separi subiectul intr-un anume fel. Sunt obiective specializate pentru un anumit timp de fotografie, dar nu exista o reteta pentru a face un tip de fotografie. Exceptand macro-ul cu fisheye, sau mai stiu ce minunatii. Spre exemplu, un teleobiectiv se comporta extraordinar la un peisaj, decupand din el exact varful intesitatii peisajului. Sau de ce nu, sa folosim superangularul sa cream un impact vizual oricarui om … si mai putin cailor :). Un alt exemplu ar fi ca un obiectiv de macro cu focala fixa s-ar comporta la detalii mai bine decat un obiectiv de focala fixa ce nu-i macro (alegand obiective de distanta focala apropiata, clasa apropiata, in aceeasi diafragma).
     Aparatele DSLR sunt asa numeroase incat te poti pierde in alegerea unuia. Prima premiza care trebuie luata in considerare de la inceput este ca niciun aparat, dar absolut nici macar unul, n-o sa te multumeasca in totalitate. Daca-ti doresti asta, fa-ti un aparat custom la Leica.
    Daca esti incepator fara o directie anume, un aparat entry-level te-ar orienta pe viitor spre un body mai concentrat pe stilul tau. Esti entuziasmat? Atunci esti infectat cu microbul fotografiei si doar rationamentul si bugetul o sa te mai limiteze. Esti pro, stii foarte bine ce parte sa alegi, unde-ti gasesti tele-ul potrivit, unde ai transmitoarele Pixel fabricate deja pentru tine, decizia ti-e mult mai usurata. Apoi un pro nu uita niciodata de accesoriile vitale, pentru ca ele au cam o patrime din inportanta fotografiei. Iti iei o baterie de rezerva, un grip, un holder de filtre, un viewfinder, o protectie ecran, un body de rezerva, carduri, un ND variabil, baterii la blituri, blit de rezerva, kituri de curatare, husa de ploaie, o blenda, un expodisc, o husa de silicon … etc.
     Cum sa faci poze, nu s-ar referi strict la fotografia cu un aparat de tip reflex, sau la o aparatura foarte scumpa. O fotografie se poate face foarte bine cu orice camera obscura ce adaposteste o viziune a fotografului pe care se imprima lumina din mediul in care se afla. Insa in ziua de astazi, fotografia a devenit o pasiune extrem de molipsitoare, ceea ce este un lucru foarte bun, dar care implica si o slabiciune a fotografului spre tehnologie. Trebuie sa fiti cumpatati, sa va vedeti lungul nasului si sa va perfectionati cat mai bine gandirea. Pana la urma, oricine poate face poze, oricine poate retrai o emotie foarte puternica intr-o fotografie “slaba” in care persoana sau locul prezent in ea ne fascineaza.
    Asa ca raspunsul intrebarii este sa ai o camera foto integrata/separata/pix cu camera foto, sa ai viziune, sa ai tupeu, si sa cauti tot timpul progresul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu